Lausunto Venäjän sodasta Ukrainaa vastaan ​​ja kansainvälisestä urheilusta

Seuraavan lausunnon tekstistä ovat sopineet lausunnon alaosassa lueteltujen maiden ja henkilöiden urheiluministerit tai vastaavat henkilöt.

Aloitusteksti:

Venäjän provosoimaton ja perusteeton valintasota Ukrainaa vastaan, jonka Valko-Venäjän hallitus mahdollistaa, on vastenmielistä ja räikeä rikkominen sen kansainvälisissä velvoitteissa. Ihmisoikeuksien kunnioittaminen ja kansojen väliset rauhanomaiset suhteet muodostavat kansainvälisen urheilun perustan.

Me samanmielisten kansojen kollektiivina vahvistamme tukemme kansainvälisten urheilujärjestöjen kannalle, että:

• Venäjä ja Valko-Venäjä eivät saa isännöidä kansainvälisiä urheilutapahtumia, tehdä niistä tarjouksia tai saada palkintoja.
  • Venäjän ja Valko-Venäjän valitsemia yksittäisiä urheilijoita, hallintovirkailijoita ja Venäjän tai Valko-Venäjän valtiota edustavia joukkueita tulisi kieltää kilpailemasta muissa maissa, mukaan lukien ne, jotka edustavat Venäjää tai Valko-Venäjää tehokkaasti edustavia elimiä, kaupunkeja tai brändejä, kuten suuria jalkapalloseuroja.
  • Aina kun mahdollista, olisi ryhdyttävä asianmukaisiin toimiin sellaisten tahojen sponsoroinnin ja muun taloudellisen tuen rajoittamiseksi, joilla on yhteyksiä Venäjän tai Valko-Venäjän valtioihin.

Kehotamme kaikkia kansainvälisiä urheiluliittoja tukemaan näitä periaatteita ja kiitämme kaikkia niitä, jotka ovat jo tehneet niin. Olemme myös tyytyväisiä Kansainvälisen paralympiakomitean päätökseen estää Venäjän ja Valko-Venäjän urheilijoita osallistumasta vuoden 2022 talviparalympialaisiin Pekingissä. Näiden rajoitusten tulisi olla voimassa, kunnes kansainvälisen oikeuden perusperiaatteiden mukainen yhteistyö on jälleen mahdollista.

Kannustamme kaikkia kansainvälisiä urheilujärjestöjä ja kaikkia asiaankuuluvia oikeuselimiä olemaan rankaisematta urheilijoita, valmentajia tai toimihenkilöitä, jotka päättävät yksipuolisesti irtisanoa sopimuksensa venäläisten, valkovenäläisten tai ukrainalaisten seurojen kanssa, sekä olemaan tavoittamatta tai rankaisemasta urheilun järjestäjiä, jotka päättävät kieltää urheilijat. tai Venäjän tai Valko-Venäjän valitsemat joukkueet.

Lisäksi rohkaisemme kansainvälistä urheiluyhteisöä osoittamaan edelleen solidaarisuuttaan Ukrainan kansaa kohtaan, mukaan lukien tukemalla ukrainalaisen urheilun jatkumista mahdollisuuksien mukaan.

Allekirjoittaneet seuraavat ministerit tai vastaavat:

Australia – senaattori Richard Colbeck, urheiluministeri
Itävalta – varakansleri Werner Kogler, taide- ja kulttuuriministeri, virkamieskunta ja urheiluministeri
Belgia – Valérie Glatigny, ranskankielisen yhteisön korkea-asteen koulutuksesta, aikuiskoulutuksesta, tieteellisestä tutkimuksesta, yliopistollisista sairaaloista, nuorten hyvinvoinnista, oikeustalosta, nuorisosta, urheilusta ja Brysselin edistämisestä vastaava ministeri.

Tämä allekirjoitus sitoo ranskankielisen yhteisön, flaaminkielisen yhteisön ja Belgian saksankielisen yhteisön.

Kanada – kunniakas Pascale St-Onge, urheiluministeri
Kroatia – Tri Nikolina Brnjac, matkailu- ja urheiluministeri
Kypros – Prodromos Prodromou, opetus-, kulttuuri-, urheilu- ja nuorisotoimisto
Tšekin tasavalta Petr Gazdík, opetus-, nuoriso- ja urheiluministeri