Paavi herättää ihmiskunnan tuhoavan ydinsodan aaveen | Maailman uutiset

VATIKAANI (Reuters) – Paavi Franciscus herätti keskiviikkona ydinsodan aaveen, jossa ihmiskunnasta jäljelle jääneen joutuisi aloittamaan kaikki alusta “seuraavana päivänä”, ja näytti pyytävän Jumalaa pysäyttämään hyökkääjän Ukrainassa.

85-vuotias Franciscus omisti puheensa viikoittaisessa yleisessä yleisössä ikääntymiselle ja yhteiskunnan turmeltumiselle ja kertoi Raamatun tarinan suuresta vedenpaisumuksesta, jota Jumala käytti rankaisemaan syntistä ja turmeltunutta ihmiskuntaa ja josta vain Nooa perheineen selvisi.

“Mielikuviteemme näyttää keskittyvän yhä enemmän kuvaamaan lopullista katastrofia, joka sammuttaa meidät”, hän sanoi ja poikkesi sitten valmistelemastaan ​​tekstistä ja lisäsi: “kuten se, joka tapahtuisi mahdollisessa atomisodassa.”

“Jos seuraavana päivänä on vielä päiviä ja ihmisiä, meidän on aloitettava uudestaan ​​tyhjästä”, hän sanoi, mainitsematta erikseen Ukrainan sotaa siinä osassa yleisöä, jota pidettiin useiden tuhansien ihmisten edessä. Vatikaani.

Poliittisia sarjakuvia maailman johtajista

Minuuttia myöhemmin hän kuitenkin alensi ääntään ja lui synkällä sävyllä italialaisen arkkipiispan kirjoittaman rukouksen Ukrainan sodasta.

“Herra Jeesus Kristus, Jumalan poika, pyydämme sinua pysäyttämään Kainin käden”, hän sanoi viitaten raamatulliseen hahmoon, joka kääntyi omaa veljeään vastaan, hyökkäsi hänen kimppuunsa ja tappoi hänet.

Franciscus, joka on aiemmin kutsunut sotaa “kelvottomaksi aseelliseksi hyökkäykseksi”, ei nimennyt yhtään maata keskiviikkona.

Rukous jatkui sanoen: “Kun olet (Jumala) pysäyttänyt Kainin käden, pidä myös hänestä huolta. Hän on veljemme.”

Moskova sanoo, että sen toiminnan tarkoituksena ei ole miehittää aluetta, vaan demilitarisoida ja “denatsifioida” sen naapuri.

Venäjä kutsuu toimintaansa “erityissotaoperaatioksi”. Aiemmin Franciscus hylkäsi epäsuorasti tämän termin sanoen, että sitä ei voitu pitää “vain sotilaallisena operaationa”, vaan sodana, joka oli vapauttanut “veren ja kyynelten jokia”.

Rukouksessa, jonka paavi luki keskiviikkona ja jonka oli kirjoittanut Napolin arkkipiispa Domenico Battaglia, Jeesus kuvattiin “syntyneenä Kiovan pommien alla” ja “kuolleena äidin käsivarsille Harkovassa” tai “20-vuotiaana”. tuntuu etulinjoilta.”

Aiemmin Pietarinkirkossa paavi tapasi useita satoja italialaisia ​​koululaisia ​​ja pyysi heitä ajattelemaan kollegansa Ukrainassa, “jotka joutuvat pakoon pommeja. He kärsivät niin paljon ja siellä on kylmä”.

(Raportoi Philip Pullella; editoi Alex Richardson)

Tekijänoikeus 2022 Thomson Reuters.

.

Leave a Comment